Co lekarz może wrzucić w koszty? 10 sposobów na koszty.
Wspólnie z kancelarią księgową Medicaltax opracowany został praktyczny przewodnik "Co lekarz może wrzucić w koszty". Nie każdy wydatek będzie kosztem i nie każdy koszt będzie wydatkiem.
Co lekarz może
wrzucić w koszty i o czym należy pamiętać kiedy chcemy zaliczyć wydatek do
kosztów podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej? Odpowiadając na to
pytanie trzeba pamiętać o treści przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób
fizycznych (Dz.U.2021.0.1119 t.j. - Ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku
dochodowym od osób fizycznych - ustawa o PIT).
Zgodnie z art.22 ust.1 przedmiotowej ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.
Aby wydatek był
zakwalifikowany do kosztów podatkowych muszą być spełnione łącznie warunki:
- wydatek
musi być związany z osiągnięciem przychodu bądź zabezpieczeniem jego źródła,
- nie
może zaspokajać potrzeb osobistych podatnika,
- nie
może być w katalogu kosztów wyłączonych z kosztów podatkowych
Poniżej katalog wydatków, które lekarz może zakwalifikować jako koszt w
działalności:
1. Wydatki na lokal/ miejsce prowadzania działalności
gospodarczej.
Kosztem podatkowym mogą być wydatki ponoszone na lokal. W przypadku kiedy działalność gospodarcza jest prowadzona w miejscu zamieszkania lub we własnym domu, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów wydatków, które poniesiono na podatek od nieruchomości, media czy też koszty remontu. Jest to możliwe pod warunkiem, że będą to wyodrębnione koszty. W takiej sytuacji podatnik zobowiązany jest do wydzielenia przestrzeni na prowadzoną działalność gospodarczą. Koszty dotyczące wydzielonej przestrzeni mogą stanowić koszty podatkowe. W przypadku najmu lokalu kosztem będzie koszt czynszu, udokumentowany fakturą.
2. Wyposażenie gabinetu - co lekarz może odliczyć od podatku?
Kosztem w działalności może być wyposażenie gabinetu. Jednak w
przypadku prowadzenia działalności we własnym domu, trzeba pamiętać o tym, by
były to faktycznie elementy wyposażenia gabinetu. Aby koszt nie został
zakwestionowany podczas kontroli i nie został zaliczony do zakupów prywatnych,
wydatek nie może mieć charakteru osobistego. Zatem co lekarz może wrzucić
w koszty robiąc zakupy do gabinetu?
Mogą to być meble do gabinetu, laptop, drukarka, sprzęt medyczny, diagnostyczny
itp.
3. Poczęstunek.
Często w poczekalniach gabinetów lekarskich proponowana jest kawa czy drobny poczęstunek. Zakup kawy, herbaty, wody i cukierków lub ciastek to jest to, co lekarz może odliczyć od podatku pod warunkiem, że nie ma charakteru reprezentacyjnego.
4. Odzież medyczna.
W działalności lekarskiej kosztem będzie specjalistyczne ubranie lekarskie, fartuch czy obuwie medyczne. Zakup garnituru czy obuwia codziennego, może być przez pracowników urzędu skarbowego zakwestionowana podczas kontroli podatkowej.
5. Koszty wynagrodzeń i składek ZUS personelu medycznego.
Lekarz zatrudniając w swojej praktyce lekarskiej personel medyczny może wrzucić w koszty podatkowe koszt wynagrodzeń brutto wraz z składkami ubezpieczeniowymi pracowników. Kosztami podatkowymi są również składki ZUS płatnika za pracowników i ubezpieczonego lekarza.
6. Wydatki na stronę internetową i reklamę.
Wydatki na reklamę w Internecie oraz administrowanie stroną internetową mogą również stanowić koszty prowadzenia działalności lekarskiej, pod warunkiem, że zostaną udokumentowane faktura za wykonane usługi.
7. Koszty ubezpieczenia OC i składek na rzecz Okręgowej Izby Lekarskiej.
Polisa ubezpieczeniowa lekarza również jest kosztem działalności gospodarczej. Dodatkowo do kosztów można zaliczyć składki członkowskie na rzecz Okręgowej Izby Lekarskiej. Opłacenie składek oraz ubezpieczenia OC jest obowiązkowe, bez tego lekarz nie może wykonywać swoich czynności.
Prowadząc działalność lekarską można wskazać, że zawarcie umowy ubezpieczenia OC lekarza, zarówno w obowiązkowym zakresie (określonym w art. 25 ustawy o działalności leczniczej) oraz w zakresie szerszym i na wyższą kwotę ubezpieczenia, stanowi realne działanie zmierzające do zabezpieczenia źródła przychodów.
Składki z tytułu umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej można zaliczyć do kosztów uzyskiwania przychodów, dotyczy to również składek na ubezpieczenie dobrowolne. Potwierdzają to interpretacje Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej - podkreślają eksperci z kancelarii księgowej MedicalTax.
8. Wydatki na samochód – co lekarz może wrzucić w
koszty i ile można odliczyć?
Często w prowadzonej praktyce lekarskiej lekarz musi dojechać do
kilku miejsc, gdzie świadczy pracę. Kosztem w działalności mogą być wydatki
poniesione na samochód oraz paliwo. Do kosztów zaliczyć można raty leasingu,
wydatki na paliwo, zakup części czy ubezpieczenie pojazdu. Wysokość kosztów
będzie zależała od tego, czy samochód stanowi środek trwały, czy też jest
własnością prywatną lekarza użyczoną na rzecz prowadzonej działalności.
9. Koszty związane z kasą fiskalną.
Od stycznia 2015 roku kasa fiskalna obowiązuje wszystkich lekarzy, w tym dentystów. Zakup kasy fiskalnej jest również kosztem firmowym. Podobnie jak wydatki związane serwisowaniem kasy fiskalnej.
10. Wydatki na szkolenia, konferencje i edukację.
Wydatkując środki na edukację, szkolenia czy konferencje, lekarz musi udowodnić, że są one związane z prowadzoną działalnością i nie mają w żaden sposób charakteru prywatnego. Wszystkie wydatki związane z edukacją, szkoleniami czy podnoszeniem uprawnień, potwierdzone fakturą są kosztem podatkowym.
autor tekstu:
Sylwia Kuc, główny księgowy
Medicaltax Sp. z o.o.